چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

ˈیونیزاسیون جو پایینˈ به منظور مقابله با خشکسالی در اصفهان

ˈیونیزاسیون جو پایینˈ به منظور مقابله با خشکسالی در اصفهان انجام می شود

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری اصفهان از بکاری گیری روش « یونیزاسیون جو پایین» به منظور مقابله با خشکسالی در محدوده اصفهان خبر داد.

ˈمنصور شیشه فروشˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روش یونیزاسیون جو پایین ایجاد بارش بدون وجود ابر بر فراز محدوده اصفهان است که با پیگیری دولت و استانداری مطرح شده است. 

وی گفت: این اقدام، مورد تایید وزارت نیرو و محیط زیست کشور قرار گرفته و با بهره گیری از مشاوره های آب منطقه ای اصفهان جانمایی شده و انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه دوره های خشکسالی به صورت متناوب و ناشی از گرمایش جهانی رخ می دهد، اظهار کرد: این دوران بین هفت تا ده سال ادامه می یابد. 

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری اصفهان تصریح کرد: در شرایط ناهنجاری اقلیمی و کمبود بارش در منطقه اصفهان باید برای مقابله با آن راهکارهای مختلفی بکار برده شود. 

وی با اشاره به اینکه اصفهان در فلات مرکزی ایران با شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: دمای اصفهان در مرداد سال جاری نزدیک به دو درجه گرمتر شد و افزایش میزان آب مصرفی توسط شهروندان را در برداشت. 

شیشه فروش بیشینه دمای هوای اصفهان در این دوره گرما را 42 درجه و دمای کاشان، آران و بیدگل، چوپانان و خور و بیابانک را تا 50 درجه سانتیگراد عنوان کرد. 

وی ادامه داد: این شرایط مختص استان اصفهان نیست بلکه استان های تهران، کرمان و یزد نیز با این مسئله مواجه هستند. 

وی یادآور شد: حوضه زاینده رود با حدود یک میلیارد متر مکعب کمبود آب مواجه است و یکی از راههای کاهش اثرات خشکسالی های اخیر، ورود آب از خارج حوضه زاینده رود به این حوضه است. 

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری اصفهان با اشاره به پیگیری راهکارهای مختلف از سوی مسوولان استان اضافه کرد: برنامه و سند جامع مدیریت خشکسالی استان تدوین و به وزارت نیرو ارسال شده است. 

وی تاکید کرد: باید از طرح هایی که در این بخش اجرا می شود حمایت کرد. 

وی گفت: در راستای مقابله با خشکسالی، سال گذشته بارورسازی ابرها به روش ˈیدور نقرهˈ با 13 سورتی پرواز انجام شد و در سال جاری نیز پنج سورتی پرواز در زمان وجود ابر بر فراز آسمان اصفهان صورت گرفت. 

شیشه فروش تاکید کرد: در شرایط فعلی مصارف همه بخش ها باید سازگار با شرایط خشکسالی و متناسب با شرایط خشکی صورت گیرد. 

وی دلیل کم فشاری آب در برخی نقاط شهر اصفهان را توپوگرافی، ناهمواری ها و شیب موجود در مناطق مختلف شهر اصفهان بیان کرد. 

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری اصفهان افزود: با افزایش یک درجه ای دمای هوا میزان مصرف آب توسط شهروندان 10 درصد افزایش می یابد که با خروج از موج گرما این مشکل برطرف خواهد شد. 

وی توصیه کرد: در بخش فضای سبز شهری از گیاهان مقاوم به شوری و خشکی و روش آبیاری تحت فشار و قطره ای استفاده شود.

شیشه فروش با بیان اینکه باید در صنایع بازچرخانی آب صورت گیرد، گفت: کارخانه اه و صنایع موظفند فضای سبز محیط اطراف کارخانه خود را مجهز به آبیاری تحت فشار کنند. 

وی تصریح کرد: شستن حیاط منزل با آب، پر کردن استخر از آب و شستشوی ماشین با آب شهری کاری غیر اخلاقی است و در زمان کمبود آب با متخلفان برخورد شد.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری اصفهان عنوان کرد: طرح های بزرگ مقابله با خشکسالی حمایت و پشتیبانی دولت و طرح های استانی نیز همکاری مردم و همت مسوولان را می طلبد. 

نقل ازhttp://www3.esfahan.irna.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد