چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

حاج رمضان بانی آب انبار اسماعیلان؟!

برگی از تاریخ
217184_108296469255228_100002246274491_80158_3459659_n - سایت شجره نامه‌ی ما
حاج رمضان بانی آب انبار اسماعیلان

مردمان قدیم دوره ی پیش 
مهربان بوده اند و دور اندیش
هرکجا هست کاروانگاهی
حوضی افکنده اند یا چاهی
پاکدل مردمی که اهل رهند
بانیان رباط و حوض و چهند
آسمان کویر اگر چه در زمستان چهره در نقاب ابر می گیرد و به نالش بر می خیزد، با گریستن بیگانه است، از این رو نه آبی در جویباری روان است و نه زلالی چشمه ای کاروان ها را به سوی خود می کشد.این کاستی را نیکان آبادی با احداث آب انبارهای سر پوشیده در گوشه و کنار بیابان جبران کرده اند که شمارشان به 23 مورد می رسد . یکی از آن ها که هنوز مورد استفاده قرارمی گیرد آب انبار اسماعیلان است که به همت رمضان علی اکبر ، داماد و برادرزاده ی حاج باقر بزرگ و پسرش حاج محمد علی ساخته شده است . گویا رمضان حین چیدن انار در کشتزار اسماعیلان مورد حمله زنبورهای قرمز قرارگرفته و چند روزی بستری می شود. او نذر می کند که در صورت بهبودی در کنار رودخانه ی منشعب از کوه آب انباری بسازد تا کشاورزان ناچار از نوشیدن آب شور قنات نباشند. و این همان مخزنی است که ایادی نایب حسین کاشی در حمله ی دوم خود به انارک که دسترسی به آب چشمه نداشتند از آب آن سیراب می شدند.


  • Abolghasem Mostaghimi استاد ابراهیمی آب انبار اسماعیلان توسط حاج محمدعلی رمضان ساخته می شود و موضوع گزیدن زنبور هم به خود حاج محمدعلی مربوط است چون زنبور جای حساس او را می گزد حاج محمدعلی به بستر مرگ می افتد نذر می کند که آب انبار اسماعیلان را بسازد


مطالب فوق ،از شبکه اجتماعی فیسبوک بر گرفته شده هر چند که فرقی نمی کند و بالاخره این آب انبار ساخته اجدادمستقیمی هاست ،امّابراستی آب انبار اسماعیلان را پدر حاج محمدعلی یعنی رمضان علی اکبر  درست کرده یا آنطوریکه یکی از نوادگان او می گوید این آب انبار توسط حاج محمدعلی رمضان علی اکبر درست شده است ؟ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد